تولید حشره رباتیک انعطاف پذیر

هوش مصنوعی به شرایطی گفته می‌شود که یک ماشین از خود نشان می‌دهد و واکنش هایی شبیه انسان در برابر اتفاقات نشان می‌دهد.
حشره رباتیک

حشره رباتیک

به عصری رسیده ایم که با پیشرفت علم در حوزه هوش مصنوعی، وجود حشره رباتیک غیر طبیعی نیست. دانشمندان یک موسسه تحقیقاتی در سوئیس با نام اختصاری EPFL حشره های رباتیک نرمی تولید کرده اند که نمی‌توان آن ها را خُرد کرد. گفته می‌شود این حشره (DEAnsect)، با استفاده از عضلات مصنوعی خود می‌تواند کمی بیش از ۳ سانتی متر در ثانیه حرکت کند.

به گزارش مجله دلتا؛ این ربات کوچک برای حرکت از یک عملگر مکانیکی با عایق الکتریکِ الاستومری استفاده می‌کند. محرک های مکانیکی به حشره رباتیک اجازه می‌دهند با استفاده از ارتعاشات، سه پای خود را تکان دهد و به جلو پیش رود.

دو نسخه از این حشره وجود دارد. اولین مورد با سیم های نازک طراحی شده است. می‌توان با مگس کش آن را کوبید یا با کفش روی آن راه رفت بدون آن که آسیبی به ربات وارد شود. دومین نسخه دارای باتری کوچکی است که به آن متصل شده، و اگر روی نیروی زیادی به آن وارد شود احتمال تخریب آن وجود دارد.

هوش مصنوعی

این حشره دارای یک میکروکنترلر به عنوان مغز و دو دیود جای چشم ها است. چشم های این حشره می‌توانند تفاوت رنگ مشکی و سفید را تشخیص دهند. طراحی چنین قابلیتی، سبب می‌شود این میکرو ربات بتواند یک خط مشکی را دنبال کند. هم چنین DEAnsect روی سطوح مختلفی از جمله صاف و نا هموار حرکت می‌کند.

حشره رباتیک با وزنی معادل ۰.۲ گرم، می‌تواند اجسامی تا پنج برابر وزن خود را حمل کند، و ماهیچه های خود را تا ۴۰۰ بار در ثانیه حرکت دهد. محققان می‌گویند: ماهیچه مصنوعی این حشره، پوسته ای قابل ارتجاع از جنس پلیمر دارد، که بین دو الکترودِ نرم، قرار داده شده است. زمانی که ولتاژ به این ربات اعمال می‌شود، الکترودها به هم وصل می‌شوند و پوسته را فشرده می‌کنند. زمانی که ولتاژ قطع شود، به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

این اختراع، دریچه جدیدی را برای استفاده از ربات ها در معاینه یا انجام تعمیرات از راه دور باز می‌کند. هم چنین به درک عمیق تر از زندگی دسته جمعی حشرات با فرستادن یکی از حشرات رباتیک میان آن ها منجر می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.