جشن رنگ ها ؛ دلیلی برای سفر به هند جادویی

این مراسم رنگ پاشی نشانه شادی مردم هند به ادامه زندگی و در واقع خرسندی از پیروزی نیکی ها بر بدی هاست

جشنواره هولی یا جشن رنگ‌ها در هند، یکی از رنگی‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین فستیوال‌ها و جشن‌های دنیا به حساب میاد که هر ساله در بهار در خیلی از شهر‌های هندوستان با آداب و شرایط مخصوص به خودش جشن گرفته میشه. جشن رنگ ها اونقدر جذاب، مهیج و دوست داشتنیه که مردم زیادی از سراسر دنیا در آن شرکت می‎‌کنند و خیلی از کشور‌های غربی هم این جشن رو به یکی از جشن‌های سالانه خودشون اضافه کردند و از وجود این همه رنگ و شادی در اون لذت میبرند در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

جشن هولی یا جشن رنگ ها

تاریخچه فستیوال هولی؟

جشن هولی در عقاید هندوها یعنی پیروزی خوبی بر بدی که با سوزاندن شیطانی به نام هولیکا (Holika) اتفاق میفته که با لطف خدای هندوها به نام لرد ویشنو (Lord Vishnu) محقق میشود. درست با تمام شدن زمستان و شروع بهار این فستیوال جذاب شروع میشود. خیابان ها پر از رنگ میشود و همه مردم با چهره‌های رنگی و لباس‌هایی که با رنگ‌های مختلف پر از رنگ‌های متفاوت میشود در حالی که با خوشحالی به سمت هم رنگ پرت می کنند، میرقصند و شادی می کنند. فستیوال هولی تنها در ۲ روز جشن گرفته میشه که روز اول جشن آتش زدن هولیکا و روز دوم رنگوالیه ( Rangwali). در روز اول هولی آتش بزرگی در یک قسمت از شهر بر پا میشه و مردم دور آتش جمع میشن و شادی می کنند و اطراف اون قدم میزنند و برای پیروزی خوبی بر بدی جشن میگیرند و با شروع روز دوم از صبح زود هیجانات هولی شروع میشه. روزیکه همه مردم با هر سن و شرایطی به خیابان ها میان و همدیگر رو رنگی می کنند.جشن رنگدر این روز شهر پر از رنگ های پودری مختلف میشه…مردم رنگ‌هارو به صورت پودری روی هم میریزند و اون هارو با آب مخلوط می کنند و با تفنگ های آب پاش و بادکنک هایی که با آب و رنگ پر شده همدیگر رو رنگی میکنند. این جشن اونقدر جذاب و هیجان انگیزه که شاید تجربه کردن اون وسط آدم هایی که در جشن گرفتن استادند، می تواند واقعا فوق العاده باشد.

تاریخچه فستیوال هولی؟

تاریخچه فستیوال هولی؟

بین همه جشن‌های هندوها و شاید همه جشنواره‌هایی که در هند برگزار میشه، فستیوال هولی پر طرفدار‌ترین و جذاب‌ترین اون ها به حساب بیاد. اولین موضوعی که در این جشن وجود داره سوزوندن هولیکای شیطان و افسانه‌ای از رودکا و کریشناست… ماجرای رودکا و کریشنا از این قرار بود که کریشنا عاشق رودها میشه ولی از اون جایی که صورت اون آبی رنگ بود فکر میکنه که رنگ پوستشون متفاوته بخاطر همین به پیشنهاد مادرش صورتش رو به رنگ پوست رودها رنگ میکنه تا تفاوت رنگ پوستشون دلیلی برای به هم نرسیدن اون ها نباشه… هر ساله عشاق مختلف که همچین شرایطی دارند در هند با رنگ کردن پوستشون ابن روز رو به یاد این عکس مقدس جشن میگیرند.

هولی چه زمانی برگزار میشه؟

جشن رنگ

فستیوال هولی هر ساله با تموم شدن زمستان و شروع بهار و شروع دوباره زندگی و عشق برگزار میشه. معمولا از اواخر فوریه تا اواسط مارچ و بیشتر در نیمه شمالی هند اتفاق میفته. که روز دقیق اون در سال های مختلف متفاوته. در سال ۲۰۱۹ از ۲۰ تا ۲۱ مارچ برگزار میشه و در بنگال غربی و ادیسه معمولا یک روز زودتر جشن گرفته میشه.

نکته هایی که باید درباره جشن رنگ ها هولی بدانید!نکته هایی که باید درباره فستیوال هولی بدانید!

 

  • بهتره قبل از اینکه در فستیوال شرکت کنید تمام بدن و صورتتون رو کمی چرب کنید تا بعد راحت تر بتونید رنگ هارو پاک کنید.
  • در این جشن همه مردم، سیاه و سفید، پیر و جوان آرادند که شکت کنند و همه با هم برابرند.
  • باید بدونید پاک کردن این همه رنگ از موها و پوستتون چندان کار ساده ای هم نیست و اگه آفتاب و آب هم با این رنگ ها همراه باشه و ممکنه بعد از یک ساعت شستن خودتون هنوز کلی رنگی باشید و تا هفته ها قسمت هایی از موها و صورتتون پاک نشه.
  • در این روز سعی کنید لباس های گرون قیمت نپوشید و مطمئن باشید بعد از جشن دیگه نمی تونید از اون لباس استفاده کنید.
  • در طول جشن بهتره از عینک استفاده کنید تا چشم هاتون آسیب نبینه و رنگی نشه و یادتون باشه برای این روز حتما یک عینک ارزون رو انتخاب کنید.
  • ساعت و جواهرات و چیز های با ارزشتون رو در هتل و یک جای امن بزارید اون هارو همراهتون نبرید.
  • اگه گوشی یا دوربین دارید فقط مدل ضد آب رو داشته باشید یا در کیف ضد آب و مطمئنی نگهش دارید چون در غیر این صورت ممکنه خراب بشه.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری هند دهلی؛ دروازه رنگارنگ و باستانی هندوستان را مطالعه کنید.

هزینه اقامت در هند

اقامت در هند تنوع بالایی دارد، شما می توانید بنابر بودجه و نوع سفری که دارید محدوده انتخاب بین هتل های پنج ستاره تا هتل ها و هاستل های ارزان قیمت کوله گردها را انتخاب کنید. این نکته را توجه داشته باشید که در فصل هایی که به قول معروف به آنه high season (اوایل اکتبر تا فوریه) گفته می شود قیمت هتل ها در این کشور افزایش می یابد. هاستل‌ها در هند قیمت‌های پایینی دارند. با پرداخت شبی ۱۰۰ روپیه می‌توانید در یک هاستل اقامت کنید اما امکانات هاستل‌ها معمولا بسیار محدود است. هتل‌های ارزان به مراتب از هاستل بهتر هستند.

در ادامه ما لیستی از حدود قیمت هتل ها  در کشور هند بنابر کیفیت و استاندارهایی که دارند را ارائه می دهیم.

هتل های دو ستاره  ۱۵۰.۰۰۰ تا ۳۰۰.۰۰۰ تومان

هتل های سه ستاره ۲۰۰.۰۰۰ تا ۴۰۰.۰۰۰ تومان

هتل های چهار ستاره ۵۰۰.۰۰۰ تا ۷۰۰.۰۰۰ تومان

هتل های پنج ستاره ۷۵۰.۰۰۰ تا ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان

ادامه مقاله سفر به هند

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.